התאמת סביבת הלמידה למאה ה-21

התאמת סביבת הלמידה למאה ה-21

כמומחה לפדגוגיה עם ניסיון של שנים רבות, אני לא יכול להדגיש מספיק את החשיבות של התאמת סביבת הלמידה למאה ה- 21 כתנאי מרכזי לשיפור ביכולת מערכת החינוך להכין את התלמידים לחיים הבוגרים. הדרך בה אנו מחנכים את ילדינו התפתחה רבות מאז שאנחנו היינו בבית הספר, אופי מקום העבודה (מנטלי ופיזי) שונה מבעבר, וכך גם המרחב שבו מתרחשת הלמידה צריך להיות תואם את השינויים הללו בחיינו אם אנו רוצים לתת לתלמידינו את הסיכויים הכי טובים לעתיד.

מחקרים הראו שסביבת למידה מעוצבת ומאובזרת הינה בעלת השפעה חיובית על הביצועים האקדמיים, המעורבות והרווחה הכללית של התלמידים בכיתה ומחוצה לה, וההיגיון הבריא תומך בכך. אם אנחנו רוצים להכין תלמידים לעבודה במוסך, כיתת הלימוד הכי טובה תיראה כמו מוסך ותכיל את כל הכלים עמם יתמודדו התלמידים בעתיד. מערכת החינוך בכללותה שואפת להכשיר דור של מהנדסים, חדשנים ואנשים שיניעו את קטר הכלכלה. לכן רק הגיוני שכיתות הלימוד שלהם יאובזרו בהתאם. 

איך לבחור ריהוט לסביבת לימוד שיתאים לבית הספר שלכם?

אחד ההיבטים הקריטיים ביותר בסביבת הלמידה הוא הרהיטים. יבוא יום ובו בתי ספר שיש להם רהיטים ישנים ובלויים יצטרכו לשקול להחליף אותם כדי לספק לתלמידים סביבת למידה נוחה. גם אם מנהל בית ספר מסויים מעדיף לתקן ריהוט ישן עד כמה שאפשר, יגיע היום בו לא ניתן יהיה לתקן יותר ולא תהיה ברירה אלא להחליף לריהוט חדש. באיזשהו שלב החלפת ריהוט לכיתה לא תהיה עניין של אסתטיקה אלא של הפונקציונליות והיכולת של הרהיטים לעשות את עבודתם.

ביום בו החלפת הריהוט תהיה כורח ולא בחירה, מה תעשו אז? האם תקנו את מה שאתם מכירים, ושעובד במידה סבירה מאז ימי דוד בן גוריון, או שתנצלו את המצב על מנת לשדרג ולשפר את בית הספר ולהביאו לסטנדרט אירופאי? עבור רובכם, אני מעריך כי התשובה היא “תלוי כמה זה עולה”- ותשובה זו היא לגיטימית. אבל מה אם אומר לכם שריהוט חדשני לכיתה לא כל כך יקר, ולא אמור למנוע מכם לנצל את המצב כהזדמנות לבצע את התאמת מרחב הלימוד למאה ה-21? 

ריהוט לבתי ספר קונים רק בספייסבוק

חברת ספייסבוק מציעה ריהוט לבתי ספר וסביבות למידה בהתאמה אישית, העומדים בתקנים האירופיים והישראליים שנקבעו על ידי משרד החינוך. החברה מייבאת רהיטים מודולריים שניתן לסדר מחדש בקלות במרחב הכיתה או הספרייה כך שיתאימו לתרחישי למידה שונים. עם ריהוט מודולרי, בתי ספר יכולים להתאים את עצמם לסגנונות הוראה שונים, לצרכי התלמידים ולפריסת הכיתה. רהיטים מסוג זה יכולים לשמש גם בחללים משותפים, ומאפשרים לתלמידים לעבוד יחד בצורה חלקה ונעימה.

ריהוט מודולרי עוזר לקדם שיתוף פעולה, גמישות וניידות בחלל הלימוד. תלמידים יכולים לנוע בקלות בכיתה או בספרייה, להגדיר מחדש את סביבת העבודה שלהם לפי צרכי הרגע ולשתף פעולה עם חבריהם. הדבר מקדם למידה פעילה, אשר הוכחה כבעלת השפעה חיובית על הביצועים האקדמיים של התלמידים ומידת הסיפוק שלהם מתהליך הלימוד.

בנוסף, העיצוב הארגונומי של הרהיטים מבטיח שהתלמידים מרגישים בנוח לאורך כל היום, ומקדם את רווחתם הכללית. כסאות ושולחנות ארגונומיים נועדו לתמוך ביציבה נכונה ולהפחית את הסיכון לכאבי גב, אשר הופכים נפוצים יותר ויותר בקרב תלמידים המבלים את רוב יומם בישיבה ומול מסכים.

כמומחה לפדגוגיה, אני ממליץ בחום לבתי ספר לשקול להתאים את סביבות הלמידה שלהם בצורה שתתאים לצורכי הלמידה של המאה ה-21 ואופי שוק העבודה והחיים אליהם אנו מכינים את ילדינו. הריהוט הוא מרכיב חיוני בסביבת הלמידה והעבודה, אחרת חברות הייטק לא היו משקיעות כל כך הרבה בעיצוב סביבת העבודה (בכל זאת אלה חברות כלכליות) ועל בתי הספר להשקיע גם הם ברהיטים שיהיו לא רק תקניים ועומדים בתקציב, אלא שיהיו גם אסתטיים וגם פונקציונליים.

חברת ספייסבוק מייבאת ריהוט מודולרי למוסדות חינוך. כל מוצרי החברה עומדים בתקנים אירופיים וישראלים, מה שמבטיח שהם מספקים סביבת למידה שהיא לא רק נוחה אלא גם בטוחה, ובכך גם מספקים שקט נפשי להנהלה. אם אתם מחפשים לייעל את מרחב הלמידה שלכם, ספייסבוק תסגור לכם את כל הפינות.