מורה מספרת ללמד בבית ספר עם כיתות מודולריות מספייסבוק

מורה מספרת ללמד בבית ספר עם כיתות מודולריות

במציאות שבה שנת לימודים בדרך כלל נגמרת ברוחות של איומי שביתה לתחילת שנת הלימודים הבאה, זו היתה חוויה מרעננת כאשר לקראת סיום שנת הלימודים, מנהלת בית הספר עדכנה את הסגל שבמהלך חופשת הקיץ בית הספר יעבור שיפוץ מקיף שיכלול לא רק שיפוץ של המבנה, אלא גם הפיכת הכיתות לכיתות מודולריות, כמו גם החלפת התאורה וכל הרהיטים במרכזי הלימוד (לדוגמה: בספרייה).

לאחר סוף שנת הלימודים, במהלך הישיבות לסיכום השנה, הוצגו בפני סגל המורים הדמייה ותמונות של הכיתות החדשות, בהשתתפות נציג מחברת ספייסבוק אשר נבחרה לייבא ולספק את הריהוט מאירופה, ואני זוכרת שאמרתי שאין סיכוי שזה ייראה טוב כמו שמציגים את זה.

התרשמתי מהעיצוב, הצבעים, איכות החומרים ועוד- אבל אמרתי לעצמי שזה מסוג הדברים שרואים באירופה- לא בישראל. ראיתי שבעיצוב יש הרבה מחשבה על ניצול השטחים של חללי הלימוד והכיתות ואמרתי לעצמי שהלוואי ובשנה הבאה אני באמת אוכל ללמד בכיתה שנראית כל כך מזמינה.

המציאות של הכיתה המודולרית עלתה על כל דמיון

כמו בכל שנה, כשבועיים לפני מועד תחילת הלימודים הכנות לפתיחת שנת הלימודים עולות מדרגה ואיתה גם המעקב אחרי חדשות בעניין השביתה- שלצערי כבר הפכה לכמעט אובליגטורית במדינתנו הקטנה. במהלך הקיץ בית הספר היה בשיפוצים ולכן לא קיימנו בו פעילות במהלך הפגרה, אלא עבדנו מהבית – ממש כמו בהייטק.

לכן, כאשר כל הצוות התכנס בבית הספר בערב שלפני פתיחת שנת הלימודים על מנת שנכיר את המבנה החדש לפני הגעת התלמידים לא הופתעתי בהתחלה, שכן מבחוץ המבנה נראה בדיוק אותו דבר. בתוך הבניין היה עולם אחר. מהרגע שנכנסתי לתוך בית הספר היה נראה שיצאתי מגבולות מדינת ישראל ונחתתי בבית ספר בשבדיה, דנמרק או שוויץ.

מנהל בית הספר התחיל את ההכנות בכך שעשה לנו סיור מקיף בכיתות הלימוד ובחללים החדשים, הסביר לנו על הצורך בשמירה על הציוד החדש, הדגים לנו את הפונקציות השונות של הרהיטים השונים והשינויים שאנחנו יכולים לבצע בהם לנוחיותנו ולנוחיות התלמידים. כמו כן, הוא עדכן אותנו שכל הרהיטים עומדים בתקני הבטיחות המחמירים ביותר בישראל ובאירופה- למרות שבאותו שלב הראש שלי עדיין היה עסוק בשינוי החזותי של בית הספר.

בדיוק כמוני- כל צוות בית הספר התרשם מאוד מהשינוי, שנתן לנו הרגשה טובה ואופטימית לגבי שנת הלימודים הקרובה. יום פתיחת הלימודים הגיע וגם התלמידים לא האמינו למראה עיניהם. אמנם סיפרנו להם בסוף שנת הלימודים  שבית הספר עומד לעבור שיפוץ במהלך החופש הגדול, אבל הם לא ראו את ההדמיות ולדעתי הם יותר התעניינו בתכניות שלהם לקיץ מאשר בשיפוץ בבית הספר – ובצדק!

אז איך זה בעצם ללמוד בכיתה מודולרית?

אנחנו עכשיו שלושה חודשים לתוך שנת הלימודים ואני יכולה להעיד שחויית הלימוד רחוקה שנות אור ממה שהתרגלתי אליה בשנים קודמות – ולטובה. מנקודת המבט של מורה, הלימוד בחללים מוארים ומודולריים (כאלו עם רהיטים שניתן בקלות להזיזי ולהתאים למתכונות לימוד שונות- כגון עבודה בקבוצות וכו) מאפשר לי לא רק לשנות את החלל לפי אופי השיעור, אלא גם לסדר את הכיתה כדי שיהיה נעים להיות וללמוד בה- כיתה  שלא מרגישה צפופה למרות שכמות התלמידים לא השתנתה, וכיתה אשר נותנת לי את מירב הכלים והאמצעים להעביר את חומר הלימוד בצורה מקצועית אשר תואמת את ציפיות ההורים, ציפיות התלמידים והציפיות האישיות שלי כאשת חינוך.

לדוגמא אם השיעור משלב עבודה בקבוצות אז אפשר לסדר את החלל כך שהשולחנות פונים זה לזה – שינוי קטן שמייצר סביבת למידה אינטראקטיבית ומשפר את הלמידה בקבוצות באופן משמעותי – הרבה יותר מאשר העבודה בקבוצות שאפיינה את הדור שלנו- בו שניים היו מסתובבים אחורה, שניים נשארים בשולחן שלהם וככה יש קבוצה של ארבע (שמתוכם רק שניים יושבים במשהו שמזכיר נוחות).